Sigorta acenteleri, ticari işletmeler gibi muhasebe kayıtlarını düzenli bir şekilde tutmak ve belirli vergi beyannamelerini mali müşavir vasıtasıyla zamanında sunmak zorundadır. Muhasebeleştirme süreçlerinin doğruluğu, finansal performansın optimize edilmesini, gelirlerin ve giderlerin izlenerek maliyetlerin azaltılıp gelirin artırılmasını sağlayacak alanların belirlenmesini ve kurumun her zaman acil durumlara hazırlıklı olmasını sağlamaktadır.
Acenteler, genellikle birinci sınıf tacir olarak kabul edilir ve bu nedenle bilanço esasına göre defter tutarlar. Mali müşavirlerinin tasdik ettirdiği Yevmiye, Defter-i Kebir, Envanter gibi temel defterler aracılığı ile faaliyetlerini kayıt altına alırlar.
Muhtasar ve geçici vergiye, hizmet vergisinden gelir veya kurumlar vergisine kadar çeşitli vergi beyannamelerini düzenli olarak vermekle yükümlüdürler. Sigorta işlemlerine uygulanan vergiler ve fonlar arasında Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi (BSMV), Yangın Sigorta Vergisi, Trafik Hizmetleri Geliştirme Fonu ve Garanti Fonu gibi kalemler bulunmaktadır. Bu vergi ve fonlar, sigorta işleminin türüne bağlı olarak poliçe kesildiğinde hesaplanır ve belirlenmiş tarihte ödenir.
Vergi Usul Kanunu (VUK), tüm ticari işlemlerin belgelendirilmesini zorunlu kılmaktadır. Bu kapsamda:
Fatura, hizmetin tamamlandığı tarihten itibaren en geç 7 gün içinde kesilmelidir.
VUK mükerrer 257. madde uyarınca; tali acentelerin bir tali acentelik sözleşmesiyle sigorta acentelerine bağlı olarak faaliyette bulunmaları ve bu faaliyetleri sonucu komisyon geliri elde etmeleri nedeniyle, sigorta acenteleri tarafından tali acentelere ödenen komisyon bedelleri için sigorta komisyon gider belgesi düzenleme zorunluluğu getirilmiştir.
Bu durumda, tali acenteler ayrıca fatura düzenlemeyecek, bu bedelleri sigorta acenteleri tarafından düzenlenen sigorta komisyon gider belgesine istinaden hasılat kaydedeceklerdir.
Bu bağlamda, sigorta şirketleri tarafından sigorta acente, prodüktör ve brokerlerinden sağlanan hizmetler nedeniyle ödenen komisyon bedelleri için sigorta şirketi tarafından fatura yerine sigorta komisyon gider belgesi düzenlenmesi icap etmektedir.
Ancak bu durumlar dışındaki işlemlerde sigorta komisyon gider belgesi düzenlenmiş olsa dahi fatura düzenleme zorunluluğu devam eder.
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’na göre:
Dolayısıyla:
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 6. maddesi, kurum kazancının bir hesap dönemi içinde elde edilen safi kurum kazancı üzerinden hesaplanacağını belirtir.
Ayrıca Gelir Vergisi Kanunu’nun 38. maddesi, bilanço esasına göre ticari kazancın öz sermaye farkı olduğunu açıklar.
Bu hükümlere ve 08.01.2020 tarihli Gelir İdaresi özelgesine göre:
Sigorta acentelerinin aracılık hizmeti karşılığında sigorta şirketlerinden aldığı komisyon tutarları, kurum kazancının tespitinde gelir olarak dikkate alınmalıdır.
“Acentelerin Dikkat Etmesi Gereken Muhasebe Uygulamaları”
Doç. Dr. Aynur AkpınarÖnceki Haber
Sigorta Acentelerinin Aydınlatma Yükümlülüğü
Sonraki Haber
Katılım Sigortacılığında Mevcut Durum: Kurumsal Yapı, Denetim ve Fıkhî Temeller